Hillstar logo web small

Meer grip op retail met data, juist nu

18 februari 2021
Edward Rozendaal

Geschreven door: Görkem Basaran (Hillstar) & Arlette Huisman (Dante6)

Rapportage in de fashionbranche is vandaag de dag essentieel. De fashion- en retailbranche zijn sterk competitieve markten en moeten hard werken om zich staande te houden. De Corona-crisis waar we in beland zijn, maakt het nog moeilijker om relevant te blijven. Arlette Huisman van Dante6 zegt daarover: 'Wij grijpen nu vooral terug op data, zowel financiële rapportages als retail analyses zijn key in het volgen van crisis scenario’s en vooral in het signaleren van kansen’.

Hoe bereidt u zich voor op verrassingen die deze crisis je organisatie nog kan brengen? Welke analyses zijn essentieel in de fashionbranche en waar moeten bedrijven op sturen? In dit blog nemen Arlette Huisman van Dante6 en ik u mee in onze dagelijkse beleving waarin data centraal staat. Bij mij in mijn rol als consultant en bij Arlette Huisman als gebruiker van deze rapportages.

 


Schrijf u in voor het webinar

Onze partner in Fashion & Retail geeft op 1 april 2021 om 10.00 uur een webinar met het thema: 'Hoe wordt u een datagedreven fashionbedrijf'


Registratie van data 

Het beginpunt van een goede analyse is een intelligente manier om data vast te leggen. Het is daarbij goed om alvast na te denken wat voor informatie u uit uw dataregistratie wilt putten. Hierbij kunt u denken aan het vastleggen van primaire zaken zoals maten, kleur en foto’s van items. Ook kunt u denken aan meer diepgaande zaken zoals de verkoopverantwoordelijke, het filiaal, een seizoen en nog veel meer. Wat hierbij het meest van belang is, is dat u vooraf bedenkt welke Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) u inzichtelijk wilt maken om vervolgens de data hiervoor gereed te hebben staan. Arlette: 'Voor onze eigen fysieke winkels en e-com hebben we dat gedaan door uitgebreide omzet, marge en dvk doelen aan collecties te stellen en deze dagelijks op artikelniveau te kunnen volgen'. 

Analyses 

Arlette vertelt: 'Betrouwbare vastlegging van diverse, essentiële varianten als maat, categorie, kleur, style segment en prijsopbouw heeft ons in staat gesteld uitgebreide rapportages te maken’. Zodra de data aanwezig is kunnen we deze omzetten naar informatie. Hierbij is het goed om te kijken welke informatiebehoefte de organisatie heeft. Over het algemeen zijn fashionbedrijven geïnteresseerd in de omzet die ze behalen met een collectie. Hierbij worden soms analyses op andere vlakken uit het oog verloren, terwijl die vaak veel waarde bevatten als stuurinformatie. Door slim zicht te houden op uw in- en verkopen en daar ook lessen uit te trekken voor volgende collecties, bent u in staat die slimmer te lanceren dan voorheen. 

Een belangrijke analyse is de analyse op maat, ofwel de maatboog. Het is belangrijk uw klantenkring te kennen en goed in beeld te hebben naar welke maat er veel vraag is. De valkuil is dat van iedere maat evenveel wordt ingekocht, met het resultaat dat populaire maten out of stock zijn en u tegelijk veel voorraad overhoudt van de maten waar weinig vraag naar is. Arlette vult aan: 'Door het aanpassen van de leverkalender kunnen wij nu actuele retail analyses verzamelen welke als input fungeren voor nieuwe collecties’.

Een volgende analyse kan verricht worden op trends. Met een trend bedoelen we de analyse op het verloop van een bepaald feit gedurende een bepaalde periode. Hierbij valt te denken aan verkopen per klant, per land, trend in seizoenen, per item, etc. Ook is het erg belangrijk om uw marge als fashion bedrijf niet uit het oog te verliezen. Zo kan de organisatie zich staande houden om bij een redelijk tot hoge marge haar kosten te voorzien en weer een nieuwe investering te doen in een nieuwe collectie. 

Inzet foto links: Arlette Huisman, Dante6

Een analyse op de order flow is ook niet onbelangrijk. Hiermee bedoelen we dat een order vanaf het moment van plaatsing wordt gevolgd tot aan de levering bij de klant. Het addertje onder het gras is hierbij dat u niet mag vergeten om ook de retouren in kaart te brengen. Een verkoop is niet geslaagd als de klant een grote hoeveelheid retour stuurt. Dit brengt over het algemeen altijd extra kosten met zich mee. Aan de hand van de return order analyse heeft u ook zicht op klanten die vaak retourzendingen sturen. Dat is een goede aanleiding om met die klanten te praten over de oorzaak hiervan.

Sturing 

Concluderend kunt u stellen dat het essentieel is om als fashionbedrijf te sturen op alle aspecten die hierboven zijn benoemd. Hier volgt een opsomming: 

  • Inkoop/verkoop 
  • Maten/kleuren 
  • Trends (verkopen per seizoen, per item, per maat, per kleur, etc. ) 
  • Marge  

Analyses die hierboven zijn genoemd geven u inzicht en met behulp van tools helpen ze ook in de sturing van de organisatie. Power BI is hiervoor een makkelijke en gebruiksvriendelijke tool, waarbij de sturingsinformatie ook makkelijk te delen is met anderen.   

Daarover vertelt Arlette: 'Het vastleggen van processen is an sich niet waar de waarde gecreëerd wordt. Pas als je met de data gaat werken en inzichten ontstaan, krijgt het vastleggen waarde. Door dit goed vorm te geven in visueel overzichtelijke en relevante rapportages en deze met de juiste stakeholders in de organisatie te delen, zullen de resultaten substantieel verbeteren’. Het is goed om te bedenken welke data er beschikbaar is in uw organisatie en welke vragen u daarmee kunt beantwoorden. Is uw beschikbare data al omgezet in informatie? 

Het maken van analyses als deze kosten vaak tijd en vergen een bepaald kennisniveau. Daarom hebben wij deze tussenstap geautomatiseerd, waardoor u als gebruiker direct kunt starten met een kant en klare BI-oplossing die u alle essentiële rapportages levert. Zo bent u snel, flexibel en kosteneffectief in staat om slimmere keuzes te maken. Laat uw bedrijfsdata voor u werken en ontdek iedere dag waar u verbetering kunt aanbrengen. 

Gerelateerde artikelen

Standaard alle rapportages beschikbaar

Essentiele rapportages in Power BI

Start met de meest eenvoudige manier om een complete Business Intelligence omgeving uit te rollen. 
Start met BIRDS!
Meer lezen

Welkom bij Hillstar

Wij geven bedrijven het vermogen betere beslissingen te nemen op basis van data. Dat doen we door gebruik te maken van Microsoft technologie en onze kant en klare BI oplossing BIRDS.
neem contact op

Contact

Landjuweel 1
3905 PE Veenendaal
The Netherlands
Contact met SupportContact met Sales
Hillstar logo web small
FD Gazellen 2020 logo wit
Microsoft Gold partner logo wit
pencilmoonprinterexitfilm-playlocationcalendar-fulllaptopunlink